Undervisning med IT
I vores undervisning bruger vi IT, når det læringsmæssigt giver mening og fremmer undervisningen. Vi forholder os til og vurderer hvad der gavner bedst. Det betyder fx. når vi skal lave noget undersøgende arbejde, arbejde med formidling på andre måder (video, lyd eller programmering), lave matematiske modeller eller skrive længere tekster etc., så skal vi selvfølgelig bruge computere eller tablets, til noget af det, fordi det giver nogle andre muligheder.
Skolen bruger følgende programpakker, som formidles til eleverne.
- Office 356 (word, excel, powerpoint, publisher)
- Skoletube (En programpakke, hvor man kan arbejde mere medieret)
- Skoleintra og skoleportalen (Kommunikations og opgaveportaler)
- og forskellige fagportaler
Vi ved også af erfaring at computere, telefoner og tablets kan være med til blokere for god læring og for det sociale liv på skolen. Derfor har vi sat nogle rammer for undervisning med IT. Det betyder at vi i mange sammenhænge griber mere til blyant og papir, fordi det fungerer bedre læringsmæssigt og det er tidsbesparende, fordi man ikke først skal åbne en app og logge ind m.m. - Så vi har kun computere, tablets og telefoner fremme, når det skal bruges i undervisningen.
Forresten så afleverer vores elever deres telefon om morgenen, hvor de låses ind i et skab i klassen og får den igen når de skal hjem fra skole. Skal vi lejlighedsvis bruge telefonen i undervisningen kan den låses ud og låses ind igen efterfølgende.
Det er vigtigt for os at IT-kundskaber øves og trænes så IT ikke bliver en barriere, men en hjælp i hverdagen.