På Haderslev Kristne Friskole foretager vi løbende evaluering af den daglige undervisning, for at se om den fører eleverne frem til de ønskede mål. Evalueringen er ikke en evaluering for evalueringens skyld, men et middel til at forbedre undervisningen. Resultatet af evalueringerne drøftes i lærerkollegiet og i bestyrelsen og danner grundlag for den fremtidige indsats. Ud over lærerens egen daglige evaluering indgår følgende elementer i den samlede evaluering:

Folkeskolens afgangsprøve
Skolen afvikler afgangsprøve efter 9. klasse i alle fag og i valgfag efter 8. klasse. Ved de mundtlige prøver indgår skolen et samarbejde med kommunens folkeskoler og privatskoler, så skolen har censorer fra folkeskolen – dog i enkelte tilfælde en beskikket censor udpeget af Undervisningsministeriet.

Elevevaluering
På alle klassetrin fra 1. – 9. klasse gennemføres der, op til skole/hjemsamtalerne, i samarbejde med elev/hjem en skriftlig evaluering af elevens faglige standpunkt og sociale kompetencer. Den enkelte faglærer og klassetemaet følger op på elevevalueringen og de indsatsområder, som aftales mellem hjem og skole bl.a. gennem en elevsamtale.

Forældremøder
Der afholdes årligt mindst ét forældremøde, hvor forældre og lærere drøfter klassens generelle sociale og faglige udvikling. Aftaler indgået på forældremøder følges op af klasseteamet.

Forældresamtaler
I 0. – 3. kl. afholder klassens team årligt to forældresamtaler med deltagelse af forældre.

I 4. – 9. klasse afholdes der én årlig samtale med deltagelse af forældre og elev. Ved samtalerne deltager dansk- og matematiklæreren. 

Ved forældresamtalerne drøftes bl.a. elevevalueringen, og der fastsættes mål for den kommende periode.

Forældredage
En af de første skoledage (se plan på Intra) hver måned er forældre velkomne til at besøge skolen og opleve en ganske almindelig skoledag. En del benytter sig af dette tilbud og får dermed en god fornemmelse af deres barns trivsel i skoledagen. 

Tilsyn
Tilsynet med kvaliteten af undervisningen på de frie grundskoler sker på tre niveauer og består af:

  • forældrekredsens tilsyn – varetages af alle forældre bl.a. ved forældredag, forældremøde og skole-hjem samtalerne.
  • det forældrevalgte eksterne tilsyn eller selvevaluering - på HKF har vi valgt selvevaluering - ser mere i menuen til venstre
  • Undervisningsministeriets overordnede tilsyn, som varetages af Skolestyrelsen.

Fælles for de tre tilsyn er, at de har til formål sikre, at elever i de frie grundskoler modtager en undervisning, der som minimum står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Dermed sikres alle børn uanset skoleform de bedste muligheder for at gennemføre en uddannelse og fungere i det danske samfund.

Læs alle vores selvevalueringer her:

  1. Skolens profil - selvevaluering
  2. Faglige standpunkt - selvevaluering
  3. Undervisningens mål - selvevaluering
  4. Elevens alsidige udvikling
  5. Frihed og folkestyre
  6. Tilbud om 10. klasse
  7. Specialundervisning
  8. Dansk som andetsprog
  9. Elevens videre forløb i uddannelsessystemet
  10. Skolelederens plan
  11. Samlet vurdering og handleplan

Undervisningsmiljøvurdering 2023
I foråret 2023 blev der gennemført en undervisningsmiljøvurdering på Haderslev Kristne Friskole blandt skolens elever. Det skriftlige spørgeskema blev afviklet over Skoleintra. Resultatet og sammenfatningen har været drøftet på lærermødet, i elevrådet, og på bestyrelsesmødet efterfølgende. Og indsatsområder kan findes i menuen til venstre under punktet Evaluering

Læs mere om vores UMV:

  1. Resultat 2023
  2. Handleplan UMV 2023
  3. Resultat 2020
  4. Handleplan UMV 2020
  5. Resultat 2018
  6. Handleplan UMV 2018

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)
Skolen har et godt og tæt samarbejde med kommunens PPR. På baggrund af vejledning og anbefaling fra PPR og de deraf følgende bevillinger fra SU-styrelsen afsættes de nødvendige ressourcer til specialundervisning. Skolens ledelse har jævnlige samtaler med PPR, hvor det drøftes, hvorvidt og i hvilket omfang skolen står mål med folkeskolen og lever op til de faglige krav mv., der opstilles fra såvel lovgivningens som skolens egen side.